15.08.2024

Nobly Consent effektiviserer samtykkebehandling hos Alka Forsikring

Nobly og Alka Forsikring har satt standarden for en mer moderne, strukturert og compliant tilnærming til samtykkebehandling i forsikringsbransjen. Gjennom utviklingen av Nobly Consent, har ikke bare Alkas interne prosesser blitt forbedret, men kundeopplevelsen og datasikkerheten har også blitt betydelig styrket. Sammen har vi skapt et generisk produkt som kan effektivisere samtykkebehandlingen som en integrert del av kundereisen i forsikringsbransjen.

Alka og Nobly har samarbeidet i flere år om digitaliseringen av Alkas prosesser. Samarbeidet omfatter OnBase som dokumentarkiv, sammen med en flere løsninger som forbedrer Alkas kundeopplevelse og compliance. Bruken av OnBase som dokumentarkiv hos Alka har skapt en kraftig plattform for videreutvikling og optimalisering. Ifølge Rasmus Lundvig Hansen, IT-sjef i Alka Forsikring, er det: «En sentral del av å drive et forsikringsselskap og betjene våre kunder, som OnBase og Nobly oppfyller i vår virksomhet.»

Økende behov for sikker samtykkebehandling

I en bransje preget av komplisert lovgivning og strenge krav til samtykkebehandling, står mange selskaper overfor betydelige utfordringer. For å sikre compliance med regelverket, pålegger Finanstilsynet store bøter for brudd på GDPR og personopplysningsloven, som regulerer samtykkebehandling. Spesielt i forsikringsbransjen er det høye dokumentasjonskrav for compliance. Mange selskaper starter med manuelle metoder for å håndtere samtykke. Det blir imidlertid raskt klart at denne tilnærmingen er uholdbar på lang sikt, da det gjør det vanskeligere å overholde loven. Det resulterer også i en manuell og ustrukturert prosess som på grunn av de mange involverte parter blir ineffektive.

Grunnet et generelt behov i bransjen og etterspørsel fra Alka, har Nobly i samarbeid med Alka utviklet Nobly Consent. Før implementeringen av vår løsning sto Alka overfor utfordringer som mange i bransjen kan kjenne seg igjen i. Rasmus Lundvig Hansen utdyper behovet for et samtykkebehandlingsprodukt: «Behovet på vår side har vært der i mange år. I bunn og grunn handler det om å ha kontroll på våre samtykker og kunne dokumentere de samtykkene eller valgene kunden har tatt. Grunnen til at det nå har resultert i at vi ønsker et eget system er at vi har nådd et punkt hvor det gir mening å samle dem på et sentralt sted.»

Fra Alkas side var det også et sterkt ønske om å optimalisere kundereisen ved å gjøre samtykkesystemet transparent for Alkas kunder, slik at det er lett å få oversikt over de samtykkene som er gitt, samt mulighet til å endre sine samtykker online. Rasmus Lundvig Hansen udtaler:

«Generelt er det bare god kundeservice å kunne vise kundene at vi har kontroll på deres samtykker – og ha det sentralisert på ett sted, hvor du også internt kan få tilgang til det som rådgiver eller lignende.»

Nobly Consent

Nobly Consent er utviklet for å sikre at selskaper innen bank, finans, pensjon eller forsikring er i compliance med gjeldende lovgivning om innhenting av samtykke. Produktet gjør det enkelt å innhente nødvendige samtykker som en integrert del av salgsprosessen. Det gjør det lettere å være i compliance med regelverket og sikrer en digitalisert samtykkebehandlingsprosess.

Løsningen er spesielt rettet mot nevnte bransjer, da det er mange likheter mellom de utfordringene disse selskapene møter daglig. Med Nobly Consent blir samtykkebehandling en integrert del av din virksomhets kundereise. Produktet bidrar til en mer oversiktlig administrasjon, lettere fornyelse av samtykker og integrering med flere samtykkesystemer -og løsninger.

Integreringen av samtykkebehandling var et vesentlig punkt for Alka i ønsket om et nytt samtykkesystem: «Vi prøver å være proaktive med en virkelig god samlet struktur på det. I dag må vi gjøre det fra forskjellige systemer. Dette vil vi unngå i fremtiden, så på den måten er det avgjørende for oss å optimalisere effektiviteten i vår forsikringsvirksomhet ved å sentralisere samtykkebehandlingen.» Rasmus Lundvig Hansen.

Samarbeid og innovasjon – veien til Nobly Consent

Samarbeidet mellom Nobly og Alka om utviklingen av Nobly Consent har vært en positiv opplevelse på alle måter. Fra begynnelsen var det en klar forståelse av begge parters forventninger til prosessen og produktet. Fra Alkas perspektiv var prosessen som Nobly presenterte i utgangspunktet lengre enn deres interne utviklingsprosess, men Rasmus Lundvig Hansen uttaler: «Når man har dette partnerskapet på tvers av selskaper, har det vist seg at prosessen har vært meget bra.»

Fra Noblys side er det også stor entusiasme for samarbeidet og utviklingsprosessen:

«Vi er stolte over å levere en løsning som gjør en forskjell i Alkas daglige arbeid med samtykkebehandling og compliance. I tillegg gleder det oss at vi har utviklet et produkt som kan gi verdi forsikrings- og pensjonsbransjen ved å gjøre samtykkebehandling mer integrert og compliant.» – Morten Have, CEO i Nobly.

For å sikre compliance og skape forståelse for hva produktet skulle inneholde, har Alka og Nobly i samarbeid avholdt flere workshops. Hovedfokuset gjennom hele prosessen har vært å utvikle et generisk produkt som selvfølgelig imøtekommer Alkas behov, men også kan løse problemstillinger rundt samtykkebehandling for andre i bransjen.

Gjennom dette samarbeidet har Nobly forbedret Alkas samtykkebehandling, digitalisert prosessen, sikret compliance og skapt en strukturert og effektiv tilnærming. Dette er viktig for Alka:

«Det å ha kontroll på sine samtykker som finansselskap er en forutsetning for å kunne drive. På denne måten vil Nobly Consent bli en av grunnsteinene for Alka i fremtiden for å kunne selge og behandle kundenes forsikringer. »

Rasmus Lundvig Hansen fortsetter: «Ved å ha alle samtykkene liggende på et sentralt sted kan vårt forsikringssystem og nettside integreres med Nobly Consent for å opprette, oppdatere eller få beskjed om hvilke samtykker kunden har gitt, og deretter behandle kundens forespørsel, enten det gjelder kjøp av forsikring eller i forbindelse med en skade.»

Dette samarbeidet har ikke bare vært en suksess på grunn av det endelige produktet, men også på grunn av den gode kommunikasjonen og det sterke partnerskapet vi har hatt underveis. Morten Have uttaler: «Samarbeidet med Alka om utviklingen av Nobly Consent har vært svært positivt. Vi ser frem til å fortsette vårt gode partnerskap og støtte Alka på deres digitale reise. Behovet for et integrert samtykkesystem er noe vi ser i hele bransjen, og vi er derfor glade for å kunne tilby et produkt som gavner mer enn bare den enkelte kunde.»

Kontakt oss for mer informasjon om Nobly Consent og hvordan vi kan hjelpe din bedrift.

Samtykke i forsikringsbransjen

Det faktum at Nobly Consent er utviklet i samarbeid med en kunde i forsikringsbransjen, bekrefter at vårt produkt oppfyller bransjens forventninger og krav til samtykkebehandling. Utviklingssamarbeidet med Alka viser at vårt produkt er en praktisk og effektiv måte å håndtere et problem i bransjen. Til syvende og sist handler det om å ta et skritt mot en mer moderne, strukturert og compliant tilnærming til samtykkebehandling.