19.09.2023

Eksperter: Kunstig intelligens vil revolusjonere finanssektoren

Kunstig intelligens vil effektivisere prosesser og forbedre kundeopplevelsen i finanssektoren. Det forventer to eksperter som også fremhever økt fokus på etterlevelse, åpenhet, datastruktur og endrede kompetansekrav.

«Kunstig intelligens vil få en enorm innvirkning på finanssektoren. Bruken av AI vil strømlinjeforme arbeidsprosesser og resultere i generell kvalitetsforbedring, noe som til syvende og sist vil føre til en forbedret kundeopplevelse.»

Det sier Simon Guldager, medgrunnlegger og partner i IT- og konsulentfirmaet Nobly Thomas Terney, en doktorgradsinnehaver i kunstig intelligens og foreleser, er sterkt enig i disse aspektene. Han legger vekt på at vi allerede er vitne til rask utvikling:

«Det dukker opp mange nye tjenester innen finanssektoren som bruker kunstig intelligens for å akselerere fremgangen, særlig innenfor områder som kundeservice og finansiell rådgivning.»

Både Simon Guldager og Thomas Terney var hovedforedragsholdere på Nobly Talks 2023-konferansen, hvor de holdt presentasjoner om implementeringen av AI i finanssektoren.

Nye Krav til Kompetanse

Ettersom systemene i finanssektoren blir automatisert ved hjelp av kunstig intelligens, vil det ifølge Simon Guldager endre kompetansekravene for ansatte i bransjen:

«Mange tror at bruk av kunstig intelligens vil gjøre det enklere å være ansatt i finanssektoren, men det kan like gjerne føre til større krav til de gjenværende ansatte, da de må bli mer spesialiserte,» sier Simon Guldager.

Han utdyper at fokuset tidligere har vært på å skape systemer som støtter saksbehandleren. Men med implementeringen av AI vil man erfare at ansatte i finanssektoren i fremtiden må ha enda større ekspertise og være klar til å håndtere mer spesialiserte saker, klager og kvalitetssikring.

Økt Behov for Åpenhet og Datastruktur

I en tid der digitale transaksjoner og datadeling utgjør en viktig del av hverdagen vår, har spørsmål om sikkerhet, personvern og åpenhet blitt mer presserende enn noensinne.

«Finansielle selskaper må opprettholde fokuset på etterlevelse og åpenhet, og de bør ta en enda mer aktiv holdning til å kommunisere hvilke data de behandler og hvordan de bruker dem. Dette er et område som kan skape bekymringer fra et kundeperspektiv,» sier Thomas Terney.

I tillegg legger Simon Guldager vekt på at finansielle selskaper generelt står overfor en betydelig utfordring når det gjelder å skape den beste datagrunnlaget for bruk av kunstig intelligens:

«Det er ikke garantert at dataene dine passer inn i AI-modellen din, fordi datainnsamlingen tidligere har skjedd med ulike metoder. Dette skaper derfor et betydelig behov for en bedre datastruktur.»

Deltakerne ble klokere på alle aspekter under årets Nobly Talks, da konferansen ble avholdt den 21.-22. september i København.

Om Nobly

Nobly er et skandinavisk IT- og konsulentselskap, grunnlagt i 2011, med kontorer i Aarhus, København, Oslo og Stockholm. Nobly leverer kritiske digitaliseringsløsninger primært til kunder innen finans- og helsesektoren. Blant Noblys kunder finner vi Nykredit, Arbejdernes Landsbank, Velliv og Alka.

Om Nobly Talks 2023

For andre året på rad arrangerte Nobly konferansen Nobly Talks den 21.- 22. september 2023, der deltakerne hadde tilgang til den nyeste kunnskapen om digitalisering og automatisering innen bank, finans, forsikring og pensjon. I år var blant andre Simon Guldager og Thomas Terney hovedtalere, begge med spennende presentasjoner med fokus på AI.