28.08.2023

AI i Finansverdenen: Ansvar og Muligheter Diskutert på Nobly Talks 2023

Et sentralt begrep for å forstå aktualiteten rundt kunstig intelligens er i korthet at systemer nå kan forstå og handle på hva vi faktisk skriver til dem, og de svarer tilbake på en måte som indikerer at det foregår en meningsfull samtale. Derfor opplever vi at vi har en samtale med en enhet som har en eller annen form for bevissthet.

Epoken der vi forsøker å fortelle en gammeldags chatbot hva vi vil oppnå, og deretter blir henvist til en ekte person fordi chatboten ikke forstår, vil snart opphøre. Innen kort tid vil AI flytte maskinens allsidige ekspertise og fagkunnskap helt frem i rekken. Dette vil utfordre den klassiske kundeservicefunksjonen.

Assistent i hverdagen

AI vil kunne assistere forbrukerne i saksbehandlingen på en måte som oppleves naturlig og enkel for kundene. Forsøk innen helsesektoren har utfordret vår generelle oppfatning av om nærvær og pasientopplevelser kan leveres – syntetisk. I et forsøk ble pasientene delt inn i to grupper, hvor de skulle vurdere samtalen med legen basert på en rekke kriterier. Den ene gruppen ble veiledet av ekte mennesker (leger), mens den andre gruppen av pasienter ble veiledet av AI. Selvfølgelig uten at pasientene visste det. Pasientene vurderte overraskende at kunstig intelligens ga bedre, mer utfyllende og mer nærværende svar enn legene ga pasientene.

For noen er dette ganske foruroligende lesning. Det vil sannsynligvis endre vår forståelse og forventninger til hvor dypt kunstig intelligens forventes å være integrert i finansvirksomhetens kjernevirksomhet i løpet av noen år.

Det vil naturligvis starte i den lettere enden av skalaen, der kompleksiteten er lav. For eksempel ved booking av en avtale, inntak av standardlån, etablering av reiseforsikring, osv. Men gradvis vil vi se at AI tar over mer sofistikerte samtaler og setter inn og arkiverer de relevante delene av samtalen som data i kjerne systemene.

AI skaper flere problemstillinger

Innen selvkjørende biler pågår det en debatt om ansvar dersom for eksempel en selvkjørende bil treffer en person. Hvem har skylden – eieren av bilen? Bilprodusenten? Utvikleren av programvaren for den selvkjørende bilen?

Samme problemstilling rundt ansvar vil selvfølgelig også oppstå i finanssektoren. For eksempel når finansinstitusjoner tar i bruk kunstig intelligens og introduserer den blant kundene. Problemstillingen om ansvar vil ligge i skyggen av AI inntil mer generelle prinsipper for hvordan kunstig intelligens skal behandles rettslig er etablert. Derfor forventes prosessen med AI å bli støttet av mennesker i en periode før den virkelig tar av.

Det ligger derfor et stort ansvar på den finansielle sektoren når det gjelder å tilpasse og fremtidssikre arbeidet med kunstig intelligens.

Disse problemstillingene ble diskutert på Nobly Talks 2023.

Ekspert innen kunstig intelligens, Thomas Terney, presenterte sine tanker om muligheter, trusler og virkeligheten vi snart alle må venne oss til under Nobly Talks 2023. Thomas er kjent fra blant annet DRs nyeste programserie om kunstig intelligens.